sEkUmiT tIntA sEdiKit kAta sEcUkuP rAsa

I have learned silence from the talkative, toleration from the intolerant, and kindness from the unkind; yet, strange, I am ungrateful to those teachers.

Friday, February 22, 2008

pasukan kita..

Selalunya, dalam satu perlawanan bola sepak, terdapat berbagai jenis penyokong bola sepak. Walaupun mereka menyokong pasukan yang sama, tetapi pada hakikatnya mereka memiliki etika yang berbeza terhadap pasukan.

Disini saya senaraikan beberapa kumpulan penyokong yang dapat dikenali dengan mudah melalui penampilan mereka.


1. Die hard fan

Mereka ini selalunya berpakai jc home pasukan. Berkeupayaan bercerita tentang pasukan dengan lengkap dari segi formasi, pemain dan taktikal. Kumpulan ini biasanya dianggotai oleh seluruh peringkat usia. Mereka jarang mengkritik pasukan tetapi merupakan pengkritik yang lancang jika pasukan bermain teruk.

2. The Firm
Mereka ini merupakan kumpulan sub kepada die hard fan. Memiliki keupayaan sama dengan die hard fan. Tetapi biasanya dianggotai oleh pengikut skinheads serta punk. Mereka merupakan pencetus kepada budaya hooligan, tetapi agak jarang sekali dipraktikkan. Mereka dapat dikenali dengan pemakaian selempang yang diikat dileher. Kumpulan ini biasanya sangat fanatik serta tidak disukai oleh penyokong lawan.

3. Nutral
Kumpulan ini hanya menganggap bola sepak tidak lebih dari sebuah hiburan. Selalunya duduk dan menonton tanpa ada perasaan.


4. Lalang
Memberi sokongan padu apabila pasukan berada di kemuncak pretasi. Mengkritik apabila pasukan gagal mempamerkan persembahan memberansangkan. Sentiasa mengharapkan pasukan menghidangkan kemenangan.

3 Comments:

Blogger REEFapfy said...

saya rase saye didalam kumpulan neutral tapi saye menonton dengan berperasaan jadi adakah saye di kump. NEUTRAl?

p/s= rasenye ye ;)

February 23, 2008 at 9:03 PM  
Blogger burberry said...

mungkin juga.. mungkin juga kamu dikumpulan sorak.

haha

February 24, 2008 at 6:22 AM  
Blogger nananane said...

saya kumpulan lalang. tapi tak bestnya nama kumpulan lalang.

bagila name kumpulan; optimist.

saye suke menang je.

February 24, 2008 at 10:25 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home