sEkUmiT tIntA sEdiKit kAta sEcUkuP rAsa

I have learned silence from the talkative, toleration from the intolerant, and kindness from the unkind; yet, strange, I am ungrateful to those teachers.

Saturday, November 14, 2009

Cita-Cita Kecil Si Anak Desa : Karya Ebiet untuk Ezzanie?

Aku pernah punya cita-cita hidup jadi petani kecil
Tinggal di rumah desa dengan sawah di sekelilingku
Luas kebunku sehalaman kan kutanami buah dan sayuran
dan di kandang belakang rumah
Kupelihara bermacam-macam peliharaan


Ini memang pernah berlaku dalam hidup ezzanie. Sewaktu kelas pendidikan seni darjah tiga, tiap kali ezzanie dikehendaki melukis pemandangan, maka temanya mestilah desaku yang indah permai dengan sawah padi yang terbentang luas.

Tetapi baris terakhir sekali sangat jelas ditujukan pada ezzanie, ezzanie sememangnya bercita-cita memternak kambing. Dengan ini bolehlah tetiap hari makan kambing.

Masih belum yakin lagi lagu ini ditujukan pada ezzanie? Ok, kita ikuti bait-bait seterusnya.



Aku pasti akan hidup tenang
Jauh dari bising kota yang kering dan kejam
Aku akan turun berkebun mengerjakan sawah ladangku sendiri
Dan menuai padi yang kuning bernas
Dengan istri dan anakku
Memang cita-citaku sederhana
Sebab aku terlahir dari desa


Bait-bait ini memperlihatkan sifat-sifat ezzanie. Seorang yang zuhud dengan cita-cita yang sederhana dan familyman.


Istriku harus cantik, lincah dan gesit
Tapi ia juga harus cerdik dan pintar


Bagai pinang dibelah dua. Haruslah sama cantik, sama padan dengan ezzanie yang kacak.
(Wah, banyaknya syaratnya.)


Siapa tahu nanti
Aku kan terpilih jadi kepala desa
Kan kubangkitkan semangat rakyatku
Dan kubangun desaku
Desaku pun pasti mengharap aku pulang

Sebagai Ketua Belia 4B di kampungnya, sudah tentulah ezzanie mempunyai peluang yang luas untuk dilantik mengepalai kampungnya. Ezzanie juga menunjukkan bakap kepimpinannya dengan bertindah sebagai Imam backup dikampungnya. Dengan semua sifat terpuji yang telah ditunjukkan, tidak hairanlah kehadirannya di kampungnya sangat-sangatlah dinantikan dan diraikan.



Akupun rindu membasahi bumi dengan keringatku
Tapi semua itu hanyalah tergantung padaNya jua
Tapi aku merasa bangga setidak-tidaknya ku punya cita-cita
Tapi aku merasa bangga setidak-tidaknya ku punya cita-cita


Bait akhir sekali lagi ditekankan sifat zuhud ezzanie. Berbangga dengan cita-citanya walaupun sederhana.

Jelas. Tanpa ragu. Cita-cita kecil si anak desa adalah karya ebiet untuk ezzanie.
Peace.

5 Comments:

Blogger kaerrow said...

Erm..Karya utk Ezzanie??

Mgkn betul kot.Alasannya??

Pertama.Sebab ko memang suka mkn daging kat lori.Jadi tak pelik lah kalau hg suka bela binatang.Jd persamaannya aku kasi 98%.

Kedua.Zuhud.Ok la.Kalah sket ja darjah kezuhudan dari aku.Haha.Yg ini persamaannya aku kasi 90%.

Cuma aku konfius satu ja.Org kampung hg srh hg blk kampung segera ka atau srh kwn hg nh yg blk kg hg dgn segera.Sbb aku selalu dpt call dr pejabat belia 4B kampung hg soh pimpin pemuda2 kampung hg.

Haha..Jgn mrh..

November 14, 2009 at 8:37 AM  
Blogger nananane said...

dulu saye cita-cita nak jadi posmen. boleh naik motor jalan-jalan sambil beramah mesra dengan orang kampung.

saye pun ade lagu tema jugakkk.lagu motivasi katenye.

my theme song - [link]

November 15, 2009 at 2:06 AM  
Anonymous cikygtakmakankambing said...

hahaha.
ezzanie adalah mempunyai bnyk masa menafsir lagu utk diri sendiri.
hehe

=)

November 15, 2009 at 4:30 AM  
Blogger burberry said...

::kaerrow::
ada satu benda warna merah putih kat bawah bumbung parking th pun kamu tak dpt uruskan lg, inikan pula nk menguruskan kg. hahaha. kenyit mata

::nanana-ne::
owh.mulianya cita-cita. bolehlah kamu jd pengantara saya mengutus surat rindu pada anak dara penghulu.
hehe.

::cikygtakmakankambing::
apa lg yg dpt buat, diwaktu cik gf saya sibuk vacation. hahaha

November 15, 2009 at 7:10 AM  
Anonymous kulert baek said...

lama nye tak baca hasil nukilan en para..rasa rindu di hati ni terubat jgk akhir nya..

November 17, 2009 at 7:06 PM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home