sEkUmiT tIntA sEdiKit kAta sEcUkuP rAsa

I have learned silence from the talkative, toleration from the intolerant, and kindness from the unkind; yet, strange, I am ungrateful to those teachers.

Sunday, January 20, 2008

gitar, ego, islam dan memori nenek

20 jan

Hari ini atuk kawan saya meninggal dunia. Takziah untuk keluarga dia, moga roh arwah ditempatkkan bersama-sama roh org-org yang beriman.

Saya tetiba rasa rindukan nenek, jd saya ambek balik blog dl yang saya tulis masa saya rindukan nenek dan saya paste kat bwh nie. Selamat membaca..

gItAr , eGo , iSLaM & mEmOri nEneK

seawalnya hati ini,terhimpit kesunyian .. disitulah adanya alunan petikan gitar dan imbauan kerinduan terhadap nenek. namun akhirnya tetap jua itu . Konflik . pertembungan antara perspektif islam seorang nenek dan ego seorang cucu [ mungkin ].

kasih nenek tercurah basah cucu tak penah kering hatta merintih panasnya hati muda seorang cucu . metafora dekatnya isi dan kuku , itulah perlambangan simpulan hati 2 insan .

mungkin pandangan nenek terhadap musik itu yang membentuk tembok pemisah . tak lupa juga edaran zaman dan persekitaran yang cukup rabani nenek , mendekatkan dirinya dengan alam , merapat dirinya dengan agama malah mengakrabkannya dengan Pencipta .

jelas sekali susun atur ayat nenek . tanpa cuba berselindung , jauh sekali berkias..

“ main musik ini tak elok bagi orang islam “

tidak skali cuba menegah kata nenek , sekali lagi ku ingatkan diri . musik dari perspektif nenek. imej perempuan kaberet bermini skit ketat , disitulah musik. menari melewati batas sosial dan hukum agama , disitulah musik. liar. zaman nenek musiknya terarah kesitu. meminjam pendapat Dr. al-Imam Prof Yusof al-Qardhawi - haram alat musik yang menjadi lambang kefasikan dan dinisbahkah kepada agama tertentu menurut pandangan uruf (budaya setempat) . kata nenek punya asas. fatwa Kedah pernah mengharamkan permainan alat musik bertali yang kemudian telah ditarikbalik. terbaru adalah harus dan haram (alat musik bertali) sekiranya dicampuri dengan maksiat atau melalaikan kita daripada beribadah kepada Allah dan menunaikan kewajipan- Nya – Majlis Fatwa Kedah.

sekali lagi halal haram itu dilandaskan pada niat .

mudahnya begini (sekadar pendapat peribadi).peralatan musik adalah semata-mata alat. umpama cawan , isinya susu atau khamar .. alatnya tidak haram,yang haramnya isinya itu.

lupakah kita kepada Abu Yusof al-Kindi, sarjana Islam yang mencipta kepada nota-nota lagu?

terhapuskan memori terhadap Abu Nasr Muhammad al-Farabi ? banyak karya tulisan agungnya dalam seni musik . kitab al-Muziqi al-Kabir (Kitab Muzik Agung) , kitab al- Ilmu al-Muziqi (Kitab Ilmu Musik) , kitab al-Madkhal fi Ta’alim al-Muziqi (kitab pengantar ilmu Musik) serta yang paling dikenali kitab fi Ihsa’ al –Iqa (Kitab keseimbangan nada harmoni) yang ironinya membawa kepada Kalam Lahu fi al- Naqrah Mu dafa ila al-Iqa’ (seputar keimbangan paluan gendang, biola dan Nada harmoni) adalah antara penulisan musik beliau.

lebih mengasyikkan lagi, Al-Farabi sendiri mencipta alat musik rabab dan qanun.. Rujukan kepada ilmu kedoktoran Ibnu Sina sendiri malah pernah mengaitkan seni musik dalam karya seperti dalam Asy-syifa dan an-Najat.

[ untuk berkata benar , kitab – kitab tadi yang aku baca bukanlah nafkah aslinya , Cuma terjemahanan serta beberapa sinopsis kitab – kitab aku baca dari laman-laman internet berorentasikan Islam serta sumber dari teman.Mungkin terdapat cacat celanya pada terjemahan itu mahupun kesilapan pemahaman teman-teman terhadap kitab-kitab tersebut , tetapi percayalah .. apa yang cuba dituliskan ini sekadar mengaitkan ilmuan agung Islam dengan musik ]

sewaktu mencari artikel tentang pertalian musik dan Islam di ruang-ruang sembang internet , seorang teman, sara redhuan mengingatkan kisah tentang Rasulullah & Aishah. ringkasan kisahnya begini. sewaktu berjalan-jalan bersama Rasulullah , Aishah terpandang sekumpulan manusia sedang menyaksikan pertunjukkan kesenian.Oleh kerana saiz fizikal Aishah yang kecil,maka beliau agak terlindung dari menyaksikan terus petunjukkan tersebut..Lalu Aishah diangkat oleh Rasulullah ke bahunya. hal ini membolehkan Aisyah menyaksikan pertunjukkan ini.

aku berminat dengan kisah tersebut lantaran meminta sara memberikan sumber konkrit kisah tersebut. sara gagal memberi sumber konkrit kepada kisah itu lantas menegaskan cerita tersebut adalah diperturunkan daripada ustatnya sewaktu dibangku sekolah. sara adalah pemusik bebas bawah tanah (underground) yang pernah bermain musik sepentas dengan aku.

[ apa yang ingin ditegaskan disini,kisah tersebut tidak dapat aku buktikan sahih atau sebaliknya.aku akan cuba mendapatkan sumber sebenar kepada kisah tersebut ]

kembali kepada kisah nenek. lantas ku sedar, pengharaman terhadap alat musik oleh nenek mungkin kerana ketaksubkan aku yang terlalu ghairah menyusun langkah mengekori imej rockstar satu ketika dahulu..mungkin nenek benar. pengharamanannya kerana sikap aku yang mungkin melencung dari landas budaya rumpun melayu satu ketika dahulu.mungkin.

jauh sekali membidas nenek . tidak sekali menampilkan ego diri . cuma merungkai kata dihati,setelah jalan ku pilih. berhenti memetik gitar. terus tenggelam dalam kerinduan terhadap nenek.

Al – Fatihah buat nenek .

jOe a’jAcK .. 11 jun 2006

blog ini ditulis untuk teman-teman musik yang pernah sama mengalunkan irama..yang masih mencari kebenaran serta yang selalu bertanya pada aku tentang halal haram memetik gitar.

1 Comments:

Blogger hnshzk said...

terima kasih.
maklumat yang memenuhi setelah lama tercari-cari..

tq!!

^___^

February 11, 2010 at 3:18 AM  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home